Державне підприємство
"Тернопільський експертно‑технічний
центр Держпраці"

Новини

16.06.2016Умови праці водіїв дорожніх машин та дорожніх робітників при будівництві і ремонті автомобільних доріг

Будівництво автомобільної дороги - це комплекс технологічних, інфраструктурних та управлінських процесів по спорудженню автомобільної дороги. Відбуваються вони у кілька етапів:

1) підготовчий - видалення ґрунту і вирубка дерев і чагарників у зоні будівництва;

2) зведення земляного полотна - підготовка дорожньої основи, зведення насипу, ущільнення ґрунту і зміцнення укосів;

3) укладання асфальту.

Для проведення робіт використовуються п’ять груп будівельно-дорожніх машини - для будівництва земляного полотна; для будівництва дорожнього покриття; для будівництва водопропускних споруд (труб, мостів і ін.) та зміцнення укосів; для видобутку і приготування дорожньо-будівельних матеріалів; технологічний транспорт.

Ремонт автодоріг включає наступні виробничі операції - розбирання та обрубування країв дорожнього полотна; очищення дороги від бруду і пилу; обмазка бітумом; укладання і вирівнювання асфальту.

Комплекс машин для утримання та ремонту автомобільних доріг складаються також з п’яти основних груп машин - для літнього та зимового утримання; для маркування проїжджої частини, утримання обстановки шляху, озеленення, благоустрою; для ремонту земляного полотна, споруд, водовідведення та смуги відведення; для ремонту і відновлення дорожніх покриттів; для ремонту і утримання штучних споруд.

Основними машинами є бульдозери, екскаватори, скрепери, грейдери, самоскиди, автогудронатори, асфальтоукладальники, самохідні катки. Всі вищезазначені машини є джерелами шкідливих факторів, під вплив яких потрапляють водії при виконанні своїх функціональних обов’язків. Так, основними забруднюючими речовинами при експлуатації вказаних машин є вихлопні гази; нафтопродукти при їх випаровуванні; пил; продукти стирання шин, гальмівних колодок і дисків зчеплення, асфальтових (і бетонних) покриттів. Крім того, вони є основними джерелами акустичного впливу (джерела шуму - двигун, система вихлопу, виконавчі органи, органи руху) та вібрації.

Майже всі перелічені машини мають кабіни для водія, які не обладнані системами вентиляції та кондиціонування, і шкідливі речовини, що утворюються від матеріалів при будівництві доріг, також надходять у кабіну.

Таким чином, водії дорожніх машин на своєму робочому місці постійно піддаються впливу шкідливих парів і газів, підвищеної запиленості повітря робочої зони, підвищених рівнів шуму і загальної вібрації, а також температурних коливань.

Дорожній робітник виконує роботи з будівництва, ремонту та утримання автомобільних доріг і штучних споруд на них з використанням ручного і механізованого інструменту. Це - відбійні молотки, переносні грохоти, совкові лопати та ін.

Шкідливими факторами на робочому місці, яке розташовано безпосередньо в місцях проведення ремонтно-будівельних робіт, є запиленість і загазованість повітря робочої зони дорожнім пилом, аерозолями матеріалів для будівництва та ремонту, а також вихлопними газами працюючого транспорту; шум від роботи будівельно-дорожніх машини; локальна вібрація та шум від ручного пневмоінструменту; фізичне динамічне і статичне навантаження; підіймання і переміщення вантажів вручну; незручна робоча поза; робота на відкритому повітрі.

Основні професійні, професійно-обумовлені захворювання і хворобливі стани працюючих - це хронічні обструктивні захворювання легенів (пиловий бронхіт), пневомоконіоз, нейросенсорна приглухуватість, вібраційна хвороба, радикулопатії, остеохондроз хребта, невралгії та невропатії.

Основні шляхи зниження шкідливого впливу на організм водіїв дорожніх машин:

- розробка (реконструкція) альтернативного транспорту (дорожніх машин, що працюють на електротязі);

- створення (модифікація) електросилової установки, яку можливо буде адаптувати для будь-якого виду дорожньої машини;

- створення гібридних дорожніх машин, що працюють у режимах електромашини, гібридної машини і звичайної машини;

- обладнання кабін дорожніх машин системами газоочищення, вентиляції та кондиціонування повітря для підтримки необхідної температури та очищення зовнішнього повітря від пилу, шкідливих газів і аерозолів;

- захист від впливу шуму (конструювання машин з менш гучними механічними вузлами; застосування шумопоглинаючих і шумоізолюючих пристроїв; покращення мастила; застосовування підшипників ковзання та безшумних матеріалів; зменшення шуму машин в джерелі його утворення);

- захист від впливу вібрації (віброізоляція; своєчасна підтяжка кріплень, усунення вільного ходу, зазорів, якісне змазування тертьових поверхонь, правильне регулювання робочих органів; влаштування в кабінах водіїв під сидіннями різних еластичних прокладок, подушок, пружин, гумових амортизаторів).

Для працюючих дорожніх робітників важливими заходами попередження впливу пилу і шкідливих речовин є механізація ручної праці і герметизація технологічних процесів; для попередження впливу локальної вібрації - застосування вібробезпечних інструментів; антивібраційних рукавиць, віброгасящого взуття, теплих рукавиць у зимовий час; раціональне чергування режимів праці та відпочинку, теплові ванни, самомасаж і обігрів рук під час змінних перерв.

Важливими заходами профілактики є забезпеченість працюючих засобами особистої гігієни, контроль за проходженням медичних оглядів у встановленому порядку.
 
Богдан Марків,
старший інспектор відділу 
з питань гігієни праці
Управління Держпраці
у Тернопільській області.