Новини
30.03.2017Правові підстави проведення позапланової перевірки інспекторами Держпраці обговорили на онлайн-прийомі громадян
Під час онлайн - прийому до фахівців Держпраці звернулися з питанням щодо підстав проведення позапланової перевірки. У запитувача виникло питання, якщо із проведенням планової перевірки зрозуміло, а саме, річний план проведення перевірок можна переглянути на сайті територіального управління Держпраці, то на яких підставах інспектори можуть позапланово відвідати підприємство та чи має право його керівник не допустити інспектора до перевірки?
Так, Володимир Гончарук, начальник відділу експертизи умов праці, роз’яснив, що підставами для проведення позапланової перевірки додержання законодавства про працю можуть бути такі, що визначені частиною першою статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», так і листи підприємств, установ та організацій щодо можливого порушення законодавства суб’єктами господарювання. Абзацом другим частини п’ятої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що посадова особа органу державного нагляду без направлення на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд суб’єкта господарювання. Отже, підставою для не допуск державного інспектора праці до перевірки є відсутність направлення на здійснення заходу та службового посвідчення.
Валерій Амоша, начальник відділу розслідування, аналізу та обліку аварій і виробничого травматизму, зазначив, що у сфері промислової безпеки та охорони праці наглядова діяльність Держпраці повністю регламентується нормами Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Відповідно до цього Закону позапланові перевірки проводяться у разі:
подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду про здійснення заходу державного нагляду за його бажанням;
виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб’єктом господарювання у документі обов’язкової звітності;
необхідності перевірки виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
неподання суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері;
настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання;
звернення фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду, або відповідного державного колегіального органу.
Під час онлайн - прийому до фахівців Держпраці звернулися з питанням щодо підстав проведення позапланової перевірки. У запитувача виникло питання, якщо із проведенням планової перевірки зрозуміло, а саме, річний план проведення перевірок можна переглянути на сайті територіального управління Держпраці, то на яких підставах інспектори можуть позапланово відвідати підприємство та чи має право його керівник не допустити інспектора до перевірки?
Так, Володимир Гончарук, начальник відділу експертизи умов праці, роз’яснив, що підставами для проведення позапланової перевірки додержання законодавства про працю можуть бути такі, що визначені частиною першою статті 6 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», так і листи підприємств, установ та організацій щодо можливого порушення законодавства суб’єктами господарювання. Абзацом другим частини п’ятої статті 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» визначено, що посадова особа органу державного нагляду без направлення на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд суб’єкта господарювання. Отже, підставою для не допуск державного інспектора праці до перевірки є відсутність направлення на здійснення заходу та службового посвідчення.
Валерій Амоша, начальник відділу розслідування, аналізу та обліку аварій і виробничого травматизму, зазначив, що у сфері промислової безпеки та охорони праці наглядова діяльність Держпраці повністю регламентується нормами Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».
Відповідно до цього Закону позапланові перевірки проводяться у разі:
подання суб’єктом господарювання письмової заяви до відповідного органу державного нагляду про здійснення заходу державного нагляду за його бажанням;
виявлення та підтвердження недостовірності даних, заявлених суб’єктом господарювання у документі обов’язкової звітності;
необхідності перевірки виконання суб’єктом господарювання приписів, розпоряджень або інших розпорядчих документів щодо усунення порушень вимог законодавства, виданих за результатами проведення попереднього заходу органом державного нагляду (контролю);
неподання суб’єктом господарювання документів обов’язкової звітності за два звітні періоди підряд без поважних причин або без надання письмових пояснень про причини, що перешкоджали поданню таких документів;
доручення Прем’єр-міністра України про перевірку суб’єктів господарювання у відповідній сфері;
настання аварії, смерті потерпілого внаслідок нещасного випадку або професійного захворювання, що було пов’язано з діяльністю суб’єкта господарювання;
звернення фізичної особи про порушення, що спричинило шкоду її правам, законним інтересам, життю чи здоров’ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду, або відповідного державного колегіального органу.
Прес-служба Держпраці.