Державне підприємство
"Тернопільський експертно‑технічний
центр Держпраці"

Новини

21.11.2016Як запобігти аваріям під час експлуатації вантажопідіймальних кранів

16 листопада поточного року  о 10:17  у Львові на новобудові внаслідок падіння будівельного крана загинув кранівник. Нещасний випадок  стався на будівництві п’ятиповерхого багатоквартирного будинку на вул. Карла Мікльоша поблизу львівського автовокзалу, на території новобудови на вулиці Стрийській.
61 - річний кранівник переміщував вантаж, як раптово кран почав завалюватися. Конструкція зігнулась у кількох місцях і впала на території будівельного майданчику. Внизу ніхто не постраждав.
Кранівника привезли у лікарню у вкрай важкому стані.
Через кілька годин після падіння він помер у лікарні від отриманих травм.
Будівництво на вул. Мікльоша проводить ТзОВ «Метгал».
Чому впала будівельна конструкція, тепер з`ясовують. Проводять дослідну перевірку.
Тож як запобігти  аваріям під час експлуатації вантажопідіймальних кранів?
Сьогодні неможливо уявити собі панораму міста і досить великого сільського селища без спрямованих увись, легких ажурних силуетів баштових кранів. Вони добре помітні на тлі нових житлових забудов, всюди, де відбуваються прогресивні зміни, де йде будівництво.
Баштовий кран - символ сучасної будови, недарма його зображення можна знайти на гербах міст, на почесних знаках, що вручаються заслуженим ветеранам - будівельникам, обкладинці новенького диплома, що вручається випускнику будівельного профтехучилища, технікуму та інституту.
Комплексна механізація будівельних робіт, перетворення будівництва в безперервний процес монтажного складання будівель і споруд з виготовлених у заводських умовах вузлів, конструкцій і деталей, в першу чергу, позначилися на професії машиніста баштового крана, підвищили її значення, авторитет серед інших будівельних професій.
Адже саме за допомогою баштового крана, потужної, мобільної та універсальної машини ведеться основний монтаж будівельних конструкцій -  процес, який задає ритм, визначає послідовність виробництва решти видів робіт на будівництві.
Великий шлях пройшов баштовий кран, як втім, і вся вантажопідйомна будівельна техніка, поки прийняв той вигляд, який відомий нам нині. Змінилося не одне покоління цих машин, перш ніж побачив світло найбільш гідний і досконалий його представник.
Як забезпечувати надійний технічний стан баштових вантажопідіймальних кранів, зокрема модифікації КБ 403 та КБ 405.2А  та здійснювати монтаж - демонтаж кранів в умовах щільної забудови, запобігти аваріям під час  їх експлуатації?
Насамперед слід неухильно виконувати вимоги нормативно-правових документів щодо встановлення кранів на будівництві.
Безумовно, безпека виробництва залежить від якості проведення експертного обстеження, технічного огляду та належного обслуговування кранів.
Необхідною умовою для виконання робіт з монтажу-демонтажу кранів в умовах щільної забудови є лише наявність індивідуальних проектів на виконання даних робіт.
Суб’єктам господарювання, які експлуатують вантажопідіймальні крани КБ 403 та КБ 405.2А, необхідно посилити відомчий нагляд за утриманням у справному стані кранів; скоротити строки періодичних оглядів кранів; провести навчання кранівників щодо порядку та специфіки огляду цих кранів.
Спеціалізованим та експертним організаціям, у свою чергу, необхідно забезпечити виконання рішення колегії Держпраці, а саме: у разі виявлення тріщин або залишкової деформації верхнього листа ходової рами під час проведення експертних обстежень кранів КБ 403 товщиною верхнього листа менше 15 мм, позитивні висновки видавати лише після заміни рами; технічні огляди кранів КБ 403 товщиною верхнього листа менше 15 мм вважати не пройденими, якщо в останньому експертному висновку немає інформації про інструментальне дослідження верхнього листа рам; інформувати про результати всіх експертних обстежень та техоглядів кранів КБ 403.
 
Богдан Коропатницький,
головний державний
інспектор відділу нагляду
в будівництві, котлонагляді,
на транспорті та зв’язку
Управління      Держпраці у
Тернопільській області.